Gasherbrum 2008 – denník

Traverz GasherbrumovHimalayan Trilogy Reactivation 2008 – časť druhá. Naším cieľom sú hrebeňovky známych pakistanských osemtisícoviek, ktoré počas svojej aktívnej horolezeckej kariéry plánoval Wojtek Kurtyka. Prvou časťou tejto kapitoly projektu je kompletný prechod hrebeňa – čistý traverz
Gasherbrumov. Traverz plánujeme začať výstupom na Gasherbrum I (8 068 m) a cez Gasherbrum II (8 035 m) pokračovať na vrchol Gasherbrumu III (7 952 m). Bol by to prvý kompletný prechod tohto hrebeňa v histórii.

24. 7. 2008

Opäť spím vo vlastnej posteli, používam rodnú reč a v každej reštaurácii si môžem objednať vyprážaný syr s tatarkou a hranolkami – home sweet home.

S Piotrom sme sa v nedeľu ráno rozlúčili v islamabadskom hoteli a včera predpoludním sme sa opäť stretli na varšavskom letisku. Neplánované, ale o to milšie stretnutie zapríčinené zlým počasím a meškajúcimi lietadlami. Oľga, Marika, Mira a Pusty nám pripravili veľmi milé privítanie s bublinkami a my sme dali márny pokus povedať im za pár minút všetko, čo sme za posledné dva mesiace prežili.

Annapurna nám dala poriadne zabrať a chlapci sa vrátili domov poriadne opotrebovaní. Darkovi lekári nakoniec zachránili všetky prsty a Pusty už kašle menej, ale hrebeň Broad Peaku sme museli odložiť na inokedy. Naším hlavným pakistanským cieľom tak zostali Gasherbrumy. Našu hrebeňovku sme začali kombináciou španielskej a americkej cesty na Gasherbrum I. Nepríjemný ľadovec, kameňmi ostreľované nástupové komíny a žľaby s rozbitými kamennými prahmi a nakoniec 1 000 metrov vysoká ľadová stena s jedným miestom na oddych – taká je juhozápadná stena G I. Keď sme neskoro večer stavali s Piotrom náš bivakový stan na jej vrchole vo výške 6 600 metrov, mali sme toho naozaj dosť a to sme ešte netušili, že na našej miniplatforme strávime štyri noci. Sneženie, vietor a takmer nulová viditeľnosť nám nedali šancu pokračovať vo výstupe. V tejto mizérii nás zastihla správa o smrti Jeana Noela Urbana – nášho francúzskeho priateľa. Neprežil pád do obrovskej trhliny, iba niekoľko metrov od svojho stanu v sedle Gasherbrum La, na opačnej strane G I. Dva dni bez sneženia nás posunuli ďalej. Doliezli sme na JV rebro, kde sa španielska cesta napája na americkú. Tu nás ďalšia vlna zlého počasia uväznila opäť, tentoraz však už iba na jeden deň. Lavinózne traverzy a hlboký sneh nám znepríjemňovali tento inak „krajinově velkolepý“ výstup. Posledný bivak v 7 800 metroch, trochu mixového lezenia pod vrcholovým hrebeňom, nepríjemný vrcholový žľab a po desiatich dňoch driny a stresu sme mohli konečne pri snehovej kotve, ovešanej modlitebnými vlajkami, urobiť pár vrcholových fotografií nám a našim „milovaným“ batohom. Boli sme vonku z pasce. Bezbolestným zostupom snehovými poľami a japonským kuloárom do sedla Gasherbrum La sme ukončili prechod Gasherbrumu I z juhu na sever. Bolo nám však jasné, že zásoby jedla a plynu nebudú na ďalšiu časť gasherbrumskej hrebeňovky stačiť a Robova predpoveď počasia tiež nebola najoptimistickejšia. Pri opustenom a vtákmi roztrhanom stane Jeana Noela na mierumilovne vyzerajúcich a napriek tomu vražedných snehových pláňach sme sa definitívne rozhodli zostúpiť do základného tábora a po krátkom oddychu a doplnení zásob sa pokúsiť o prechod hrebeňovky Gasherbrumov v opačnom smere – z G III na G II a G I.

Šesť dní zlého počasia, zlých správ z Broad Peaku a zlej nálady z toho, čo sa po Vladovej smrti dialo, sme nakoniec predsa len vyrazili. Nabalení na desať dní s plánom vystúpiť najskôr poľskou cestou na G III, tou istou cestou zostúpiť do sedla medzi G III a G II, vystúpiť na G II poľskou cestou v SZ stene, zostúpiť na juhovýchod (normálkou) a pokračovať cez Gasherbrum East do sedla Gasherbrum La. Ins Allah. V C1, ktorý sa medzičasom poriadne rozrástol, sme vykopali zo snehu náš stan a ráno sme pokračovali spolu s Poliakmi, Portugalcami a Talianmi do C2. Pekné počasie, vyšliapaná stopa a kopa kamarátov – takýto alpinizmus mám rád. Ďalší deň sme pokračovali výstupom do C3. Ľudí ubudlo, snehu nie. V 3. tábore sme si urobili krátku prestávku, rozlúčili sa s kamarátmi a pokračovali sme ďalej do C4, kde sa začína traverz pod G III. Konečne sme zostali opäť sami a vôbec nám nevadilo, že musíme prešľapávať stopu. Naopak. Poobede sme postavili náš stan na vrakovisku starých stanov vo výške 7 400 metrov. Podľa predpovede počasia už malo snežiť a fučať, ale zatiaľ je ticho a pokoj. Iba ciry, rozťahané po celej oblohe a krvavý západ slnka, sú na strane meteorológov. Čo už teraz – ak sa počasie pokazí, pokúsime sa vystúpiť normálkou na vrchol G II a vrátime sa naspäť do nášho stanu v C4, kde počkáme na dobré počasie a budeme pokračovať podľa plánu, výstupom na G III. Ráno nás zobudili kroky dve hodiny pred budíkom. Skupina poskladaná z členov troch komerčných expedícií sa rozhodla využiť posledné hodiny dobrého počasia a vyrazili na „summit push“ z tretieho tábora. Pridali sme sa ku kolektívu a prvý raz bez našich verných batohov sme naľahko vyrazili na vrchol G II. Príjemný výstup ľahkým terénom, bez stresu a námahy. O ôsmej sme boli pod vrcholovým hrebeňom a nechápavo sa pozerali na skupinku Španielov, Švajčiarov a Rakúšanov, fotiacich sa v sedle asi 100 metrov od vrcholu. „To je už iba 15 výškových metrov – to sa už počíta za vrchol“. S Piotrom sme neverili vlastným ušiam. Znechutení a nahnevaní z klamstiev, podvádzania a bezohľadnej honby za pochybnou slávou, pliagy, ktorá sa v posledných rokoch ako epidémia šíri v najvyšších horách, sme pokračovali na skutočný vrchol Gasherbrumu II. Dorazili sme naň o deviatej spolu s fujavicou, ktorá nás od rána prenasledovala. Naša štvrtá spoločná osemtisícovka. Na zostupe sme stretli Španielov, v ktorých ešte zostalo trocha horolezeckej cti a guráže na to, aby prekonali posledných pár nepríjemných metrov a vystúpili za nami na skutočný vrchol. Zostup bol napriek zlému počasiu bezproblémový a o jedenástej sme už varili čaj v našom stane a debatovali o horolezeckej etike, falošných vrcholoch a himalájskych podvodníkoch a klamároch. Ráno za nás rozhodlo počasie. Sneženie a silný vietor lomcujúci stanom nás presvedčili, že je čas túto sezónu ukončiť.

Nádherný a príjemný výstup na Ama Dablam, veľké dobrodružstvo s dobrým koncom v SZ stene Annapurny, prelezenie ťažkej španielskej cesty a traverz Gasherbrumu I štýlom čistým ako slza a nakoniec, ako bonus, bezbolestný a pohodový výstup normálkou na G II. Nie som sklamaný, ani nespokojný. Boli to naplno prežité štyri mesiace plné pekných zážitkov, ale aj strachu, smútku, hnevu a bezmocnosti. Taký je život. Ďakujem všetkým, ktorí nám držali palce a tešili sa z našich úspechov.

11. 7. 2008

Tak už je to jasné, definitívne rozhodnutie padlo. Chlapci s expedíciou končia. V tomto čase si balia veci a pripravujú sa na odchod z BC.

8. 7. 2008

Podľa posledných „esemeskových“ správ sú už obaja Petrovia v BC pod Gasherbrumom. Perióda nepríjemného počasia trvá, takže zatiaľ sa na G III ani nepozerajú. Počkáme si na ich rozhodnutie, čo plánujú ďalej.

6. 7. 2008

Dnes Peter Hámor a Piotr Morawski dosiahli vrchol Gasherbrumu II (8 035 m)
Chlapci dnes o 9.15 h miestneho času vyšli normálkou na vrchol GII bez budovania postupových táborov. Stále s ťažkými batohmi a víziou plánovaného traverzu.
Na vrchol dorazili spolu s fujavicou. Teraz sú už naspäť v C4 (7 400 m).
Zatiaľ sa rozhodli počkať v C4 na zlepšenie počasia, ak sa umúdri, pokračujú na G III.

5. 7. 2008

Chlapcom sa nechcelo zabíjať deň v C3, tak to potiahli až do C4 (7 400 m).

4. 7. 2008

Petrovia sú v C2 (6 400 m).

3. 7. 2008

Peter a Piotr včera večer si zbalili veci a dnes ráno vyrazili z BC. V pláne stále majú traverz Gasherbrumov, teraz chcú začať od G III. Momentálne sú v C1 v 5 950 m. Všetko závisí od počasia.

27. 6. 2008

Včera večer chlapci zišli až do BC, kde ich čakala torta a malá oslava. Podľa predpovede na najbližšie dni prichádza zlé počasie. Dúfajme, že nebude trvať dlho.

25. 6. 2008

Podaril sa traverz Gasherbrum I alpským štýlom
Majú vrchol! Dnes o pol druhej miestneho času Peter a Piotr stáli na Gasherbrume I (8 068 m). Po desiatich dňoch na kopci, drine s 20-kilovými batohmi a večnom brodení v hlbokom čerstvom snehu sa im to podarilo!
Petrovia vystúpili na GI španielskou cestou, ktorá sa napája na americkú – alpským štýlom. Dnes mali na vrchole dokonca aj dobré počasie. Podľa informácií od Petra obaja pretraverzovali vrchol a zostupujú do sedla Gasherbrum La.

24. 6. 2008

Dnes sa Petrovia pokračovali v ceste na G I o čosi neskôr, vyštartovali až okolo deviatej. Čakali, kým sa nezlepší počasie. Dotiahli to 300 m pod vrchol.

22. 6. 2008

Dnes mali chalani dlhý a ťažký deň, ale už sú v stane a varia si čaj vo výške 7 450 m.

21. 6. 2008

Dnes sa počasie zrejme trochu umúdrilo a dovolilo Petrom pohnúť sa z miesta. Chlapci sa dostali do výšky 6 900 m a napojili sa na americkú cestu.

20. 6. 2008

Chlapci sú už tretí deň stále na tom istom mieste. Zatiaľ ich trápi počasie svojimi snehovými nádielkami a vetrom. Podmienky im nedovoľujú pohnúť sa ďalej. Uvidíme, čo im príroda pripraví zajtra.

17. 6. 2008

Dnes chlapci nastúpili do španielskej cesty, ktorá sa pred vrcholom napája na americká cestu. Tá sa končí na vrchole GI. S chuťou vyliezli výživných 1 000 m v strmom ľade a s ťažkými batohmi sa dostali do výšky 6 600 m. Počasie mali celkom príjemné, len večer začalo ľahko snežiť.

16. 6. 2008

Peter a Piotr včera večer si zbalili veci na 10 dní do batohov a dnes ráno vyrazili z BC na GI. Podľa poslednej správy, ktorú mám, postavili stan vo výške 5 650 m v JZ stene.

13. 6. 2008

Koniec turistiky, chlapci sú v BC (5 100 m).

12. 6. 2008

Chlapci majú už za sebou Concordiu, došli do Shagri. Zajtra ich čaká len posledný úsek, mali by doraziť do base campu.

11. 6. 2008

Už sú v Gore2.

10. 6. 2008

Dnes chlapci došli do Urdukasu a zajtra pokračujú ďalej.

8. 6. 2008

Chlapci dnes dorazili do Paiyu. Zajtra majú v pláne oddychový deň a pozajtra by chceli dôjsť do Urdukasu.

6. 6. 2008

Peter a Piotr dnes došli do Askole.

5. 6. 2008

Chlapcom sa podarilo odletieť do Skardu. Dnes majú na programe len prebaľovanie materiálu a zajtra, ak sa podarí, pokračujú ďalej- smer základný tábor.

4. 6. 2008

Po prvej časti Himalayan Trilogy Reactivation – ukončením výstupu 150 m od vrcholu Annapurny a krátkom oddychu sa Piotr Morawski a Peter Hámor ako samostatné družstvo presunuli do Pakistanu. Ich ďalším cieľom je kompletný traverz (hrebeňovka) Gasherbrumov od I až po III. Iným štýlom ako alpsky sa táto hrebeňovka preliezť nedá. Dnes by sa mali dostať ku svojim veciam, ktoré posielali cargom a 5.6. by mal začať presun do Skardu.